(Укр) Відгук Богдана Шумиловича на проведення проекту “Візії”

1-2 червня я мав приємність бути запрошеним як експерт на фестиваль “Візії”, який проходив під темою “Архівація візуального” і 2 червня прочитав лекцію в рамках освітньої програми фестивалю.

Моя лекція мала назву “Медіа-ландшафт міста” і зачіпала питання архіву, міського простору та медіа-історії.

Під час моєї участі у фестивалі я мав нагоду прослухати лекцію Маріни Фоменко з Москви, медіа-художниці Андреї Вольф з Нью Йорка, перформера Че Кевліна з Великобританії та перформера Валентина Цзина з Росії. Окрім цього я оглянув перфоманси цих художників та презентацію Маріни Фоменко про проект “Кафе Дежавю”, який був реалізований нещодавно.

Проект відбувався у приміщенні Київської фортеці, про яку я вперше довідався завдяки фестивалю. Інсталяції та проекції, перфоманси та лекції відбувалися у окремому крилі, який використовується музеєм. Організатори майстерно використали цегляну фактуру приміщення і зуміли вписати медіа-інсталяції у історичний простір фортеці. З огляду на те, що організатори фестивалю визначили мету проекту як спілкування нового із старим («за допомогою актуальних форм сучасного мистецтва як відеоінсталяції, та медіа-перформанс, створити site-specific проекти, максимально використовуючи можливості простору, та презентуючи його у новому форматі»), думаю їхня задумка вдалася. Проекти, пов’язані із колективною чи особистою пам’яттю, найкраще реалізовувати у насичених історією місцях, демонструючи тим самим можливість синергії сучасного та минулого.   

 

На освітньому проекті "Трансформація памяті" Марина Фоменко та Андреа Вольф показали своїми презентаціями різні стратегії використання медіа-архіву минулого – від “об’єктного сміття” до відео-сміття (8мм відео записи). Андреа Вольф говорила про трансформації памяті і переосмислення минулого, про те як память постійно переписується і залежить від інтерпретації у даному моменті, про механізми пригадування та забування. У презентаціях йшла мова про малу (особисту) та велику (тотальну) історію, про сімейний архів, особисті спогади та документацію історії через медіа, а також про  державні архіви і різні інтерпретації історичних подій. 

Окремо Марина Фоменко показала власну спробу тотальної існталяції “Дежа Вю”, в якій вона намагалася застосувати різно-можливі стратегії запам’ ятовування – від тактильних і візуальних до запахових. Також вона представила курований нею фестиваль відео-арту “Сейчас и Потом”, який проходить у Москві і який я сподіваюсь показати тепер у Львові!

Валентин Цзин та Че Келвін продемонстрували як перформативні дії у сучасному мистецтві можуть взаємодіяти із медіа-технологіями та бути включеними у простір, де відбуваються. 

Окремо варто відзначити виставку фотографій “Місто майбутнього”, які доволі органічно взаємодіяли із відео-інсталяціями іноземних авторів (як відомі на міжнародному рівні Фабіо Скаччіолі чи Біл Моррісон).

Загалом проект мені заімпонував і я впевнений, що він матиме позитивний вплив на аудиторію. Проект актуалізував історичне місце в серці Києві та допоміг прояснити багато питань із сфери пам’яті, медіа та мистецтва. З огляду на це висловлюю свою підтримку цьому фестивалю і сподіваюся у кураторів вистачить сили та натхнення продовжувати розпочату роботу у майбутньому.    

Шумилович Богдан

Магістр нової та новітньої історії Центрально-Європейського університету (Будапешт, Угорщина, факультет історії, 2004-2005), має диплом історика мистецтва Львівської академії мистецтв (факультет історії та теорії мистецтва, Україна, 1993-1999) та проходив навчання на факультеті проектного менеджменту університету імені Джорджа Вашингтона (George Washington University, США, Вашингтон 2001-2002). Вивчав та викладав культурологію та візуальні студії у Львівському національному університеті імені Івана Франка (програма магістерських програм з культурології), читав лекції як в Україні так і за кордоном. Окрім цього був стипендіатом кількох грантових програм та працював у візуальних архівах Вашингтону (архів факультету візуальних мистецтв університету ім. Дж. Вашингтона) та Будапешта (архів Інституту відкритого суспільства). Як розробник курсу по культурних міських індустріях та теоретик міської регенерації міст у 2006 році був запрошений до Львівської міської ради очолити Відділ маркетингу і культурних індустрій Управління культури і туризму Департаменту гуманітарної політики. З 2008 року працює як дослідник Центру міської історії Центрально-Східної Європи (Львів, www.lvivcenter.org), куратор мультимедійної бібліотеки Центру та веде дослідницький проект “Медіаландшафт міста”. Читає лекції, бере участь у розробці тематичних виставок та робить дослідження. Засновник проекту МедіаДепо (http://mediadepo.org.ua), який має на меті популяризацію медіа-мистецтва в Україні

Контактна адреса: b.shumylovych@lvivcenter.org

Сайт: www.lvivcenter.org, http://mediadepo.org.ua

Вибрані публікації:

  • Культурні індустрії у сучасному місті // Соціологія міста. Донецьк, 2010.
  • Переклад з англійської книги Гіепа Гагорта // Менеджмент мистецтва. Львів: Літопис,  2008.
  • Візуальна іронія та "укр-суч-мистецтво // ІРОНІЯ: Збірник статей / Підготовлено Олена Галета, Євген Гулевич, Зоряна Рибчинська. Львів: Літопис; Київ: Смолоскип, 2006. 238 с.
  • Do We Really Need Methodology from the West in Ukrainian Art Education? //Contemporary Change in Ukraine. Baltic and East European Studies.  Sodertorns Hogskola, 2006. Vol.5.
  • Історична модель формування музеїв в США у другій половині XIX – початку XX століття // Народознавчі зошити. Львів, 2003. № 3.
  • Парадигма пізнього модернізму в американському мистецтві 1930-40-х років //Мистецька Критика. Збірник статей ЛНУ. Львів, 2003.